sobota 8. dubna 2017

VZNIK ŽIVOTA - reakce prof. Hořejšího

PROF. VÁCLAV HOŘEJŠÍ a jeho pohled na objevy syntézy nukleových bází DNA a RNA za podmínek bombardování mladé Země:
prof. Hořejší mi na dotaz, zda smím zveřejňovat jeho odpovědi, napsal, že:
"Jiste, muzete zverejnit cokoli z nasi korespondence."
Takže tak činím, stanoviska Václava Hořejšího:
"Ja jsem k "prevratnosti" techto objevu trochu skepticky - jen to doplnuje detaily toho, co je davno znamo - ze abioticky mohou vznikat nejruznejsi "stavebni kameny" biomolekul.
Odtud je ale evidentne jeste velmi daleka cesta ke vzniku onoho kyzeneho sebereprodukujiciho prebiotickeho systemu; nejnadejneji vypada system zalozeny na ribozymech, ktere by mohly vzniknout spontanne a nektere (dosud ale neobjevene) by mohly byt schopny katalyzovat kopirovani sama sebe (v prostredi obsahujicim ty stavebni kameny). Odtud je zase asi dlouha cesta k dalsim zdokonalenim - "zabaleni" do lipidove membrany (i jednoduche lipidy asi mohou vznikat abioticky), katalyza vzniku enzymaticky aktivnich polypeptidu, atd.
Myslim, ze jakmile se podari najit ten nejjednodussi sebekopirujici system, bude mozno testovat samovolny vznik mutantu s novymi funkcemi, vedoucimi k vyssi komplexite."
Má odpověď:
"máte naprostou pravdu, děkuji za upřesnění, trochu jsem se nechal unést ve vyzdvihování toho, jak už je vznik života "vysvětlen" :-)"
Mé doplnění této odpovědi tento večer:
"Když jsem se byl teď projet na kole kolem řeky, napadlo mě doplnění k tomuto vašemu:
"Ja jsem k "prevratnosti" techto objevu trochu skepticky - jen to doplnuje detaily toho, co je davno znamo - ze abioticky mohou vznikat nejruznejsi "stavebni kameny" biomolekul."
Myslím, že jde přece jen o něco nového: ještě nikdy se nepodařilo syntetizovat za podmínek mladé Země všechny nukleové báze RNA i DNA...jinak souhlasím, že k vytvoření sebe-replikující entity je odtud ještě daleko...
Shodou náhod dnes na YouTube zveřejnili přednášku toho fyzika, jehož tým na zmiňovanou syntézu přišel, sám jsem ale ještě neviděl:
https://www.youtube.com/watch?v=KnNgZnGRQL4"

Žádné komentáře:

Okomentovat

díky!